[Notes diverses. Analyses et extraits d’ouvrages divers. 1837-1840]

Informations générales
  • TD49.381
  • [Notes diverses. Analyses et extraits d'ouvrages divers. 1837-1840]
  • [IV. Notes sur saint Thomas d'Aquin]
    Analyse du traité de l'incarnation.
  • Orig.ms. BK2, pp. 53-59; T.D. 49, pp. 381-386.
Informations détaillées
  • 1 ACTION DE DIEU
    1 AMOUR DE DIEU POUR SA CREATURE
    1 AMOUR DIVIN
    1 BETISE
    1 BIEN SUPREME
    1 BONTE MORALE
    1 CONNAISSANCE
    1 CREATION
    1 DESIR
    1 DIEU LE FILS
    1 DIEU LE PERE
    1 DIVINITE DE JESUS-CHRIST
    1 ESPECE HUMAINE
    1 ESPRIT FAUX
    1 ETRE HUMAIN
    1 ETUDE DES PERFECTIONS DE DIEU
    1 GRACE
    1 INCLINATIONS
    1 INTELLIGENCE
    1 JESUS-CHRIST CHEF DE L'EGLISE
    1 JESUS-CHRIST MEDIATEUR
    1 JUSTICE DE DIEU
    1 LIBERTE
    1 LOI DIVINE
    1 LOI HUMAINE
    1 MISERICORDE DE DIEU
    1 MONDE CREE
    1 ORDRE SURNATUREL
    1 PANTHEISME
    1 PREDESTINATION
    1 PRIERE DE JESUS-CHRIST
    1 PROVIDENCE
    1 RESURRECTION DE JESUS-CHRIST
    1 SACERDOCE DE JESUS-CHRIST
    1 SAGESSE DE DIEU
    1 SAUVEUR
    1 SCEPTICISME
    1 THEOLOGIE DE SAINT THOMAS D'AQUIN
    1 VERBE INCARNE
  • 1837-1840
La lettre

Quia Salvator noster Dominus Jesus Christus, teste angelo, populum suum salvum faciens a peccatis eorum, viam veritatis in seipso nobis demonstravit, per quam ad beatitudinem immortalis vitae resurgendo pervenire possimus, necesse est ut ad consummationem totius theologici negotii, post considerationem ultimi finis humanae vitae, virtutum et vitiorum, de ipso omnium Salvatore ac beneficiis ejus humano generi praestitis, nostra consideratio subsequatur.

Circa quam primo considerandum occurrit de ipso Salvatore, secundo de sacramentis ejus, quibus salutem consequimur, tertio de fine immortalis vitae, ad quam resurgendo per ipsum pervenimus.

Circa primum duplex consideratio occurrit. Primo est de ipso incarnationis mysterio, secundum quod Deus pro nostra salute factus est homo. Secundo de his quae per ipsum Salvatorem nostrum, id est Deum incarnatum, sunt acta et passa.

Quaestio I.

Circa primum tria consideranda occurrunt: 1° quidem de convenientia incarnationis Christi; 2° de modo unionis Verbi incarnati; 3° de his quae consequuntur ad hanc unionem.

Circa primum quaeruntur sex:

Art. 1. Utrum conveniens fuerit Deus incarnari?

2° Utrum necessarium fuerit ad reparationem generis humani?

3° Utrum si non fuisset peccatum, Deus incarnatus fuisset.

4° Utrum principalius sit incarnatus ad tollendum originale peccatum quam actuale?

5° Utrum conveniens fuerit Deum incarnari a principio mundi?

6° Utrum ejus incarnatio differri debuerit usque in finem mundi?

Quaestio II.

Deinde considerandum est de modo unionis Verbi incarnati, et primo quantum ad ipsam unionem; 2° quantum ad personam assumentem; 3° quantum ad naturam assumptam.

Circa primam quaeruntur duodecim:

Art. 1. Utrum unio Verbi incarnati facta sit in natura?

Art. 2. Utrum unio facta sit in persona? Etc., etc.

Quaestio III.

Deinde considerandum est ex parte personae assumentis, et circa hoc quaeruntur octo.

Art. 1. Utrum assumere conveniat personae divinae?

Art. 2. Utrum assumere conveniat naturae divinae?

Art. 4. Quae persona possit assumere sine alia?

Art. 8. Utrum magis fuerit conveniens de persona filii Dei, quod assumpserit humanam personam, quam de alia persona divina?

Deinde considerandum est de unione ex parte assumpti. Circa quod: 1° considerandum occurrit de his quae sunt a Verbo Dei assumpta; 2° de coassumptis quae sunt virtutes et defectus. Assumpsit autem Dei filius humanam naturam et partes ejus.

Unde circa primum triplex consideratio occurrit: 1° Est quantum ad ipsam naturam humanam; 2° est quantum ad partes ipsius; 3° est quantum ad ordinem assumptionis.

Quaestio IV.

Circa primum quaeruntur sex.

Art. 1. Utrum humana natura fuerit magis assumptibilis a filio Dei quam aliqua alia natura?

Art. 2. Utrum assumpserit personam?

Art. 3. Utrum assumpserit hominem.

Art. 4. Utrum fuerit conveniens quod assumeret humanam naturam in aliquo homine ex stirpe Adae progenito.

Quaestio V.

Deinde considerandum est de assumptione partium humanae naturae, et circa hoc quaeruntur quatuor.

Art. 1. Utrum filius Dei debuerit assumere verum corpus?

Art. 2. Utrum debuerit assumere corpus terrenum, id est carnem et sanguinem?

Art. 3. Utrum debuerit assumere animam?

Art. 4. Utrum debuerit assumere intellectum?

Quaestio VI.

Deinde considerandum est de ordine assumptionis praedictae. Circa quod quaeruntur sex.

Art. 6. Utrum humana natura sit assumpta mediante gratia?

Quaestio VII.

Deinde considerandum est de coassumptis a filio Dei in humana natura; et 1° de his quae pertinent ad perfectionem; 2° de his quae pertinent ad defectum.

Circa primum tria consideranda sunt: 1° de gratia Christi; 2° de scientia ejus; 3° de potentia ipsius.

De gratia autem Christi considreandum est dupliciter: 1° quidem de gratia ejus secundum quod est quidam singularis h omo; 2° de gratia ejus secundum quod est caput Ecclesiae, nam de gratia unionis jam dictum est.

Circa primum quaeruntur tredecim.

Art. 1. Utrum in anima Christi fuerit aliqua gratia habitualis.

Art. 2. Utrum in ipsa fuerint virtutes?

Art. 5. Utrum fuerint dona?

Art. 9. Utrum fuerit plenitudo gratiae?

Art. 11. Utrum fuerit gratia infinita?

Quaestio VIII.

Deinde considerandum est secundum quod est caput Ecclesiae. Circa hoc quaeruntur octo.

Art. 1. Utrum Christus sit caput Ecclesiae?

Art. 3. Utrum sit caput omnium hominum?

Art. 4. Utrum sit caput angelorum?

Art. 6. Utrum esse caput Ecclesiae sit proprium Christo?

Quaestio IX à XII.

Deinde considerandum est de scientia Christi, circa quod duo consideranda sunt: 1° quam scientiam Christus habuerit; 2° de unaquaque scientiarum ipsius.

Circa primum quaeruntur quatuor.

Art. 1. Utrum Christus habuerit aliquam scientiarum, praeter divinam.

Quaestio XIII.

Deinde considerandum est de potentia animae Christi, et circa hoc quaeruntur quatuor.

Art. 1. Utrum habuerit omnipotentiam simpliciter? Deinde considerandum est de defectibus, quos Christus in humana natura assumpserit. Et 1°: de defectibus corporis; 2° de defectibus animae.

Quaestio XIV.

Circa primum quaeruntur quatuor.

Art. 1. Utrum filius Dei assumere debuerit in humana natura corporis defectus?

Art. 4. Utrum omnes hujusmodi defectus assumpserit?

Quaestio XV.

Deinde considerandum est de defectibus pertinentibus ad animam. Circa hoc quaeruntur decem.

Art. 1. Utrum in Christo fuerit peccatum?

Art. 2. Utrum in Christo fuerit fomes peccati?

Art. 3. Utrum in Christo fuerit ignorantia?

Art. 4. Utrum anima ejus fuerit possibilis?

Quaestio XVI.

Deinde considerandum est de his quae consequuntur unionem. 1° Quantum ad ea quae conveniunt Christum secondum se; 2° De his quae conveniunt Christo per comparationem ad Deum Patrem; 3° De his quae conveniunt Christo per comparationem ad nos.

Circa primum duplex consideratio occurrit. Et primo quidem de his quae conveniunt Christo secundum rationem unitatis.

Circa primum quaeruntur duodecim.

Art. 1. Utrum haec sint vera: Deus est homo?

Art. 2. Et homo est Deus?

Art. 3. Utrum Christus possit dici homo Dominicus?

Art. 4. Utrum ea quae conveniunt filio hominis possint praedicari de filio Dei, et e contrario.

Quaestio XVII.

Deinde considerandum est de his quae pertinent ad unitatem in Christo in communi, nam de his quae conveniunt ad unitatem vel pluralitatem in specie, suis locis determinandum est, sicut supra determinatum est quod in Christo non est una tantum scientia, et infra determinabitur quod in Christo non est una tantum nativitas. Considerandum est ergo: 1° De unitate Christi quantum ad esse; 2° quantum ad velle; 3° quantum ad operari. Circa primum quaeruntur duo.

Art. 1. Utrum Christus sit unum vel duo?

Art. 2. Utrum in Christo sit tantum unum esse?

Quaestio XVIII.

Deinde considerandum est de unitate quantum ad voluntatem, et circa hoc quaeruntur sex.

Art. 1. Utrum in Christo alia sit voluntas divina et alia humana?

Art. 6. Utrum in Christo sit aliqua contrarietas voluntatum?

Quaestio XIX.

Deinde considerandum est de unitate operationis Christi, et circa hoc quaeruntur quatuor.

Art. 1. Utrum in Christo sit una operatio divinitatis et humanitatis vel plures?

Art. 4. Utrum per eam aliquid meruerit nobis?

Quaestio XX.

Deinde considerandum est de his quae conveniunt Christo, per comparationem ad Patrem: Quorum quaedam dicuntur de ipso secundum habitudinem ipsius ad Patrem, puta quod est ei subjectus, quod ipsum oravit, quod ei in sacerdotio ministravit; quaedam vero dicuntur vel dici possunt secundum habitudinem Patris ad ipsum, puta si eum Pater adoptasset et quod eum praedestinavit.

1° Igitur considerandum est de subjectione Christi ad Patrem.

2° De ejus oratione.

3° De ipsius sacerdotio.

4° De adoptione: an ei conveniat?

5° De ejus praedestinatione.

Circa primum quaeruntur duo.

Art. 1. Utrum Christus sit subjectus Patri?

Art. 2. Utrum Christus sit subjectus sibi ipsi?

Quaestio XXI.

Deine considerandum est de oratione Christi, et circa hoc quaeruntur quatuor.

Art. 1. Utrum orare conveniat Christo?

Art. 4. Utrum omnis oratio ejus sit exaudita?

Quaestio XXII.

Deinde considerandum est de sacerdotio Christi, et circa hoc quaeruntur sex.

Art. 1. Utrum conveniat Christo esse sacerdotem?

Art. 2. De hostia hujus sacerdotii.

Art. 3. De effectu hujus sacerdotii.

Quaestio XXIII.

Deinde considerandum est an adoptio Christo conveniat? Et circa hoc quaeruntur quatuor.

Art. 1. Utrum Deo conveniat adoptare filios?

Quaestio XXIV.

Deinde considerandum est de praedestinatione Christi.

Quaestio XXV.

Deinde considerandum est de his quae pertinent ad Christum in comparatione ad nos:

1° De adoratione Christi.

2° De hoc quod est mediator noster ad Deum, et circa hoc quaeruntur sex.

Art. 1. Utrum una et eadem adoratione sit adoranda divinitas Christi et ejus humanitas?

Art. 2. Utrum caro Christi adoranda sit adoratione latriae?

Quaestio XXVI.

Deinde considerandum est de hoc quod dicitur Christus Dei et hominum mediator, et circa hoc quaeruntur duo.

Art. 1. Utrum esse mediatorem Dei et hominum sit proprium Christo?

Art. 2. Utrum hoc conveniat ei secundum humanam naturam?

Notes et post-scriptum