[Notes de lecture et réflexions]

Informations générales
  • TD51.123
  • [Notes de lecture et réflexions]
  • [Notes sur la] Grâce.
  • Orig.ms. BN11, pp. 31-32; T.D. 51, pp. 123-125.
Informations détaillées
  • 1 AUGUSTIN
    1 GRACE
    1 PECHE ORIGINEL
    1 SAINT-ESPRIT
    1 THOMAS D'AQUIN
    2 ADAM
    2 FENELON
  • 1843-1844
La lettre

[1] Grâce(1)

Gratia enim est qua praedestinati, vocamur, justificamur, praedestinamur. Observez les trois degrés. (S. Aug. Ep. 177).

Cum inimici essemus, reconciliati sumus Deo per mortem filii ejus. C’est plus de faire du bien à des ennemis qu’à des non ennemis.

Gratia Dei diffusa est in cordibus nostris, per Spiritum Sanctum qui datus est nobis. Le chef-d’oeuvre du Saint-Esprit ce n’est pas l’Eglise, mais ce qu’il fait dans l’Eglise. De même qu’un architecte ne place point les chefs-d’oeuvre de la sculpture dans les dehors des palais, mais dans l’intérieur, de même le Saint-Esprit, après avoir présenté aux hommes le spectacle de l’Eglise, les introduit dans l’intérieur pour leur révéler les beautés cachées, et c’est dans ce sens que l’on peut dire de l’Eglise: Omnis decor filiae regis ab intus. Ainsi en était-il du tabernacle, ainsi du temple de Salomon.

Création nouvelle opérée dans l’homme par la grâce. Secundum hoc gratia dicitur creari, ex eo quod homines secundum ipsam creantur, id est in novo esse constituuntur ex nihilo, id est non ex meritis. (S. Thom. 1-2, q. 110). Creati in Christo Jesu, in operibus bonis. Induite novum hominem, qui secundum Deum creatus est. (Eph. c. 2 et 4). Cor mundum crea in me, Deus.

[2] Saint-Esprit. Grâce.

Gratia Dei donum est, donum autem maximum ipse Spiritus Sanctus est, et ideo gratia dicitur (S. Aug. Serm. 61, De Verbo Domini, cap. 1). La grâce c’est Dieu se donnant à l’homme par son amour; la Trinité toute entière se donne; Ad eum veniemus, et mansionem apud eum faciemus.

[3] Gratiae datis datae.

Faire pour un séminaire un sermon: De gratiis gratis datis, d’après la division de saint Thomas.

Qua gratia agitur, non solum ut facienda noverimus, verum etiam ut cognita faciamus, nec solum ut diligenda credamus, verum etiam ut credita diligamus. (S. Aug. De gratia Christi, c. 12).

(Gratia) ipsa fuit, ut lex impleatur, ut natura liberetur, ut peccatum dominetur. (S. Aug.).

Nous devenons les enfants de Dieu per occultissimam spiritus sui gratiam, quam latenter infudit et parvulis. (S. Aug.). C’est un germe.

Sicut oculus plenissime sanus, nisi candore lucis adjutus, non potest videre, sic homo etiam perfectissime justificatus, nisi aeterna luce justitiae divinitus adjuvetur, recte non potest vivere. De nat. et grat. cap. 19.

Liberum in hominibus esse arbitrium… utrique dicimus: non hinc estis caelestiani et pelagiani, sed si quis ad colendum recte Deum sine ipsius adjutorio dicit, in hominibus esse liberum arbitrium, ipse caelestianus et Pelagianus vocatur. Aug. de nupt. et corrup., l. 2.

[4] Adam et Jésus-Christ.

In causa duorum hominum, quorum per unum venumdati sumus sub peccato, per alterum redimimur a peccatis, proprie fides christiana consistit. Aug. de Pecc. or., c. 24, n. 28.

[5] Péché originel. (Aug. de Pecc. meritis, lib. 1, c. 10, n. 11).

Alia sunt propria cuique peccata, in quibus hi tantum peccant, quorum peccata sunt, aliud hoc unum in quo omnes peccaverunt, quando omnes ille unus homo fuerunt. Il prend (S. Augustin) la précaution de distinguer plusieurs fois les deux espèces de persévérance, l’une pour un temps et l’autre finale. Il avertit que ce n’est point de la persévérance pour un temps qu’il parle, et que c’est précisément à la finale qu’il se borne, quand il explique le secours quo pour les seuls élus… Ce n’est pas la grâce qui est invincible à la volonté, c’est seulement la volonté qui prévenue du secours de la grâce devient invincible à la tentation, suivant que Dieu l’a prévu, quia non fallitur Deus. (Fénelon, t. XV, p. 404-412).

[6] Grâce.

Voir au livre De gratia Christi, cap. 18-21, d’admirables passages pour un sermon.

Quae igitur sua merita jactaturus, est liberatus, cui si digna suis meritis redderentur, non esset nisi damnatus? nullane igitur sunt merita justorum? sunt plane quia justi sunt, sed ut justi fierent, merita non fuerunt. Ep. ad Sixtum S. Aug.

Quod est ergo meritum hominis ante gratiam, quo merito percipiat gratiam, cum omne bonum meritum nostrum non in nobis faciat, nisi gratia, et cum Deus coronat merita nostra, nil aliud coronat quam munera sua. Aug. Ep. ad Sixt.

Notes et post-scriptum
1. Les titres que nous avons munis d'un numéro ont été écrits par l'auteur dans la marge de son cahier.