- TD52.087
- [Cahier de notes de sermons vers 1855]
- FOI
- Orig.ms. BS3, pp. 1-9 et BS4; T.D. 52, pp. 87-89 et p. 93.
- 1 ANGES
1 ANIMAUX
1 DON D'INTELLIGENCE
1 FOI
1 IMMACULEE CONCEPTION
1 SACREMENTS
1 SAINT-ESPRIT
1 THOMAS D'AQUIN
2 GREGOIRE I LE GRAND, SAINT - vers 1855
[A] Foi.
Fides est circa simplicem et existentem veritatem. St Denys.
Rien dans l’ordre de la foi qui ne se rapporte à Dieu.
La foi surnaturelle ne donne son assentiment à quelque vérité que… [Inachevé]. En quoi vos actes se rapportent-ils à Dieu? – car il doit y avoir la même relation entre Dieu comme but et les actes de la vie qui s’y rattachent pour avoir l’esprit de foi, qu’entre Dieu comme objet et les vérités qui s’y rattachent dans l’ordre de la foi.
Fides est quaedam virtus perficiens intellectum. St Thomas.
Credibilia debent per articulos distingui. St Thomas.
Développement de la foi. In aliis generationibus non est agnitum, sicut nunc revelatum est sanctis apostolis ejus et prophetis. Ephes. 3, 5.
Sola… natura rationalis creata, habet immediatum ordinem ad Deum. St Thomas.
Natura rationalis in quantum cognoscit universalem boni et entis rationem habet immediatum ordinem ad universale essendi principium. St Thomas.
Quia natura hominis dependet a superiori natura, ad ejus perfectionem non sufficit cognitio naturalis, sed requiritur quaedam supernaturalis. St Thomas.
Plurima supra sensum hominis ostensa sunt tibi. Eccl. 5, 23.
Boves arabant et asinae pascebantur juxta eos. Job. 1, 14. Quia videlicet minores qui significantur per asinas, debent in credendis adhaerere majoribus qui per boves significantur, ut Gregorius exponit. Revelatio divina ordine quodam ad inferiores pervenit per superiores. St Thomas citant St Denys.
Obligation des curés d’instruire les paroissiens. Ils font ce que font les anges.
Sicut superiores angeli qui inferiores illuminant, habent pleniorem notitiam de rebus devinis quam inferiores, ita etiam superiores homines ad quos pertinent alios erudire, tenentur habere pleniorem notitiam de credendis et magis explicite credere. St Thomas De fide, Q. 2, art. 6.
Plura tenentur explicite credere majores, qui habent officium alios instruendi quam alii. St Thomas.
Fait-on cette question au confessionnal? Et si on la fait, comment se la fait-on à soi-même? Sancti per fidem adepti sunt repromissionem.
Fides est virtus qua creduntur quae non videntur. St Aug.
Caritas dicitur forma fidei, in quantum perficitur et formatur. S. Thomas.
[B] Manifestation de la foi.
Habentes eumdem spiritum fidei credimus propter quod et loquimur. 2 Cor. 4, 13.
Corde creditur ad justitiam, ore autem confessio fit ad salutem. Finis fidei, sicut et aliarum virtutum, referri debet ad finem caritatis qui est amor Dei et proximi, et ideo quando honor Dei et utilitas proximi hoc exposcit, non debet esse contentus homo, ut per fidem suam quis veritati divinae conjungatur, sed debet fidem exterius confiteri. St Thomas. Voir tout l’art. 2, q. 3.
Cum accepistis Verbum, auditu accepistis, id non est verbum hominum, sed sicut vere est verbum Dei. – Sed nihil certius est verbo Dei; ergo scientia non est certior verbo Dei, neque aliquid aliud. St Thomas.
Sicut peccatum mortale contrariatur charitati, ita discredere unum articulum contrariatur fidei; sed caritas non remanet in homine post unum peccatum mortale, ergo neque fides, postquam discredit unum articulum fidei. St Thomas.
Donc ne pas croire à l’Immaculée Conception, c’est avoir perdu la foi.
Divers degrés de foi. Modicae fidei, quare dubitasti? mulier, magna est fides tua.
Fide purificans corda eorum.
Elévation de l’âme par la foi au-dessus des choses inférieures qui la souillent; adhésion aux choses supérieures.
Respect humain.
Esprit de foi.
[C] Don d’intelligence et de science.
Et requiescet super eum Spiritus Domini, Spiritus sapientiae et intellectus.
Le don d’intelligence est la lumière de grâce envoyée par le Saint-Esprit pour comprendre certaines choses de l’ordre surnaturel. Aperuit illis sensum, ut intelligerent scripturas.
Il faut distinguer le fond du mystère qui reste objet de foi, des conséquences des mystères, qui peuvent être saisies par le don d’intelligence.
Qui sequitur me, non ambulat in tenebris. Donc ceux qui sont en état de grâce ont le don d’intelligence.
Relation de la pureté du coeur avec le don d’intelligence; la certitude du jugement, par lequel nous distinguons ce qu’il faut croire de ce qu’il faut ne croire pas, se rapporte au don de science.
[D] Vertu des Sacrements(1).
Spiritalis enim virtus sacramenti ita est lux et ab illuminandi pura excipitur etsi per immundas transeat ad inquinatur. St Aug.