après 1870

Informations générales
  • TD52.323
  • [Notes et textes pour instructions, dans l'ordre alphabétique]
  • Orig.ms. BS5; T.D. 52, pp. 323-328.
Informations détaillées
  • 1 AVARICE
    1 BIEN SUPREME
    1 BON PASTEUR
    1 CONVERSION SPIRITUELLE
    1 CROIX DU CHRETIEN
    1 DONS DU SAINT-ESPRIT
    1 GRACE
    1 HABITUDES DE PECHE
    1 HOMME CREE A L'IMAGE DE DIEU
    1 IDEES DU MONDE
    1 IMITATION DE LA SAINTE VIERGE
    1 LUXURE
    1 PERES DE L'EGLISE
    1 PERFECTIONS DE DIEU
    1 PROVIDENCE
    1 SAGESSE DE DIEU
    1 SERMONS
    1 SERVICE DE L'EGLISE
    1 TRADITION
    1 VERTU DE PENITENCE
    2 EVE
  • après 1870
La lettre

Amitié – Amicitia quae desinere potest, vera numquam fuit. S. Jérôme.

Art – Ars est immaterialis perfectio eminenter continens effectuum suorum perfectiones. Tolet, Quaest. 3, de Dei simpl., IV.

Aide-Dieu – Quidquid Dei lex jubet, nonnisi eo qui jubet adjuvante, inspirante, donante, completur. S. Aug., Op. imperfect.

Aveuglement – Sic enim excaecat, sic obdurat Deus, deserendo et non adjuvando, quod occulto judicio facere potest, iniquo non potest. S. Augustin.

Amour – Lex nova nihil nisi amorem jubet. S. Augustin.

Chrétien – Fiunt, non nascuntur christiani. S. Jérôme.

Conversion – Numquam est sera conversio, latro de cruce transivit in paradisum. S. Jérôme.

Chasteté de la vierge – Sit in carne sine carne. S. Jérôme.

Conversion – Deus impossibilia non jubet, sed jubendo admonet et facere quod possis, et petere quod non possis. S. Augustin. Il faut faire effort. Omnes qui pie volunt vivere in Christo, persecutionem patiuntur.

Châtiment – De poena tua peccatum tuum accusa, non judicem. S. Aug.

Croix – Nemo potest transire crucem hujus saeculi, nisi crux Christi portetur. S. Aug. in Joan., Signum ejus est humilitas ejus. S. Aug. in Joan. Noluit stellam esse in fronte fidelium signum suum, sed crucem suam. S. Aug.

Conversion – Pour se guérir, il faut un médecin, medicus quis. S. Aug. in Joan., p. 305.

Dons – La sagesse est un don par lequel nous jugeons, par la cause la plus profonde qui est Dieu et qui nous est connue par une grâce spéciale, afin d’affermir nos jugements.

L’intelligence nous manifeste les choses naturelles, que la seule raison ne peut atteindre.

Le don de conseil nous aide à décider [= arrêter] les meilleures décisions à prendre au point de vue de notre salut.

La force, comme don, est l’énergie pour renverser les obstacles opposés à l’accomplissement de nos actes surnaturels.

La science nous fait discerner les choses divines des choses humaines et à tourner les choses humaines du côté de Dieu.

La piété rend à Dieu le Père par le Saint-Esprit le culte qui lui est dû.

La crainte de Dieu nous fait redouter et fuir le péché par crainte de déplaire à Dieu.

Démon – Impugnabit Satans, sed tutabit Christus. S. Jérôme.

Dangers – Et licet quidam putent majoris esse virtutis praesentem contemnere voluptatem, tamen ego arbitror securioris esse continentiae nescire quod quaeras. S. Jérôme.

Dignité – Le sentiment de la vraie dignité est un sentiment chrétien, puisqu’il suppose la notion de la perfection, le désir de l’atteindre, et la puissance par la grâce d’atteindre un but aussi élevé.

Démon – Auctor ipse vitiorum natura bonus est quam Deus fecit, quo ipse a bono conditore mala voluntate defecit. S. Augustin, Op. imperf.

EpreuvesDomine, quid multiplicati sunt qui tribulant me, et le reste du psaume III. Voir aussi le psaume VI. – In Domino confido, ps. X. – Multae tribulationes justorum, et de omnibus his liberabit eos Dominus.

Eglise – Accipimus ergo et nos Spiritum Sanctum, si amamus Ecclesiam, si caritate compaginamur, si catholico nomine et fide gaudemus. Credamus, fratres, quantum quisque amat Ecclesiam Christi, tantum habet Spiritum Sanctum. S. Augustin.

Force – Fortitudinem gentilium mundana cupiditas, fortitudinem christianorum caritas Christi facit. S. August. Op. imperf.

Grâce – Multa enim omnino multitudo dulcedinis Domini, quam profecto non invidit, et tamen abscondit timentibus eum, perfecit autem sperantibus non in seipsis, sed in eo. S. Aug. Contra Jul., II.

Nec perfectio est desperanda virtutis per ejus gratiam, qui ex origine vitiatam mutare potest, et sanare naturam. Idem, Ibid.

Opus est ut non deseras, ut non deseraris. S. Augustin.

Mauvaises habitudes – Et genus mortis immane mala consuetudo vocatur. Aliud est enim peccare, aliud peccandi consuetudinem facere. S. Augustin.

InstructionDixit insipiens in corde suo: Non est Deus. Il faut leur prouver qu’ils n’ont pas le sens commun. – Venite et videte opera Domini, quae posuit prodigia super terram. Ps. XLV.

Justice – Dieu n’est pas un Dieu faible, indifférent. Sub delicto gauderent, cui diabolus illuderet.

Intelligence – Mores perducunt ad intelligentiam. Genus vitae perducit ad genus vitae. Alia vita terrena, alia vita coelestis. S. Augustin.

Liberté au bien – Nemo ad bene agendum, nisi quem ipse non liberat liber. S. Augustin.

Les larrons à la croix – In cruce tres homines: unus Salvator, alius salvandus, alius damnandus. S. Augustin.

Lumière des hommesEt vita erat lux hominum, et ex ipsa vita homines illuminantur. Pecora non illuminantur, quia pecora non habent rationales mentes, quae possint videre sapientiam. Homo autem factus ad imaginem Dei habet rationalem mentem, per quam possit percipere sapientiam. Ergo ipsa vita per quam facta sunt omnia, ipsa vita lux est, et non quoruncumque animalium, sed lux hominum. S. Augustin in Joan.

Liberté – Prima libertas est, carere criminibus. S. Augustin.

Moeurs – Moribus antiquis res stat Romana virisque (Ennius).

Miséricorde – La miséricorde invite, la puissance donne le secours, la patience attend.

Monde – Sed qui non cognoverunt? Qui amando mundum dicti sunt mundus: amando enim habitamus corde. S. Augustin.

OraisonDomine mane exaudies vocem meam. Mane adstabo tibi et videbo: quoniam non Deus volens iniquitatem tu es. Ps. V.

Péché originel – Hoc est propter quod parvuli baptizantur, ut non solum regni Christi fruantur bono, verum ita malo regni mortis exuantur. S. Augustin, contra Julian., II.

Plaisirs – Ne sont-ce pas les plaisirs déréglés qui ont conseillé tous les crimes? Car quel en est le principe universel sinon que l’on se plaît où il ne faut pas. Bossuet. – Quittons tous nos vains plaisirs, c’est la maladie qui les désire. Bossuet.

Péché – Ideo non resurgunt impii in judicio, neque peccatores in concilio justorum. – Le grand conseil que les saints tiennent avec Dieu dans le ciel. – Multa flagella peccatoris.

Perfection – Dieu est toute perfection et tout bonheur. Pour s’approcher de lui, il faut s’approcher de sa perfection et lui ressembler le plus possible. C’est à quoi nous aide l’étude des saints, dont les vertus sont à notre portée et en particulier celles de la Sainte Vierge. C’est en ce sens qu’elle est, à son tour, ainsi que tous les saints, médiatrice entre les perfections de Dieu et nos misères par les vertus que nous devons acquérir à son exemple, et qui nous rapprochent de Dieu, de ses perfections et de son bonheur.

Perfection – En considérant la fin générale de l’univers et l’effet du gouvernement providentiel, on est forcé de reconnaître que l’effet général est de pousser les créatures vers le bien suprême qui est Dieu. Mais en prenant les choses par un autre point de vue, on doit voir deux effets généraux: le premier est que Dieu, très bon, nous pousse à devenir bons nous-mêmes; le second, que dans l’action par où Il nous pousse à être bons, il nous pousse à l’inciter même en cela et il nous pousse à rendre les autres bons. Les saints nous poussent à la perfection en ce sens, et la reine des saints en particulier. Mais c’est en quoi nous devons inciter Dieu, les saints et la Sainte Vierge.

Péché originel – Natura vitiata vitium non est. S. Augustin.

Prière – Magis nos Deus voluit orationibus certare quam viribus. S. Augustin, Opus imperf.

Prédication – Terrenis cupiditatibus consulentes, regnum coelorum annuntiabant, habentes in pectore falsitatem, in lingua veritatem.

Pénitence – Obligation de changer de vie. Quid est poenitentia, nisi sua in seipsum iracundia. S. Augustin.

Poenitentia – Ut violentiae poenitendi cedat consuetudo peccandi. S. Augustin. – Ardeur de la pénitence. – Jésus et la brebis égarée: Vadit ad illam quae perierat, donec inveniat eam.

RichessesQui festinat ditari, non est innocens. (Proverbes). Divitibus hujus saeculi praecipe, non sublime sapere. (ad Timoth.).

Idolâtrie des richessesEt dixit Ephraïm: Verumtamen dives effectus sum, inveni idolum mihi. (Ose, XII, 8).

Châtiment des richesEt disperdam habitatores de domo voluptatis.

RelationsPosui ori meo custodiam, cum consisteret peccator adversum me.

Sincérité – Le chrétien ne ment jamais; il dit cela est, cela n’est pas, et cette parole tient lieu de tout serment. Bossuet, Médit.

Saint-Esprit – Si ergo vultis vivere de Spiritu Sancto, tenete caritatem, sumite veritatem, desiderate unitatem, ut perveniatis ad aeternitatem. S. Augustin, Sermo Pent. 1. – Tunc ergo vos Sanctum Spiritum habere cognoscite, quando mentem vestram per sinceram caritatem unitati consenseritis adhaerere. S. Aug., sermon Pentec. III.

Tradition – (Sancti Patres) quod audierunt in ecclesia tenuerunt, quod didicerunt docuerunt, quod a patribus acceperunt, filiis tradiderunt. S. Augustin, contra Julian., II.

Talibus post apostolos sancta Ecclesia plantatoribus, rigatoribus, aedificatoribus, pastoribus, constructoribus [?] crevit. Ideo profanas voces vestrae novitatis expavit; et cauta ac sobria ex admonitione apostolica, ne sicut serpens Evam seduxit astutia sua, sic et mens ejus corrumpetur a castitate quae est in Christo, catholicae fidei virginitate. Insidias vestri dogmatis subrepentis exhorruit, et tamquam caput colubri calcavit, contrivit, abjecit. S. Aug. contra Julian., II.

Union – Ce qui unit, ce sont les mêmes principes, les mêmes espérances, le même amour. Ce qui divise, ce sont les mêmes intérêts.

Vérité – S. Augustin in Joan., p. 564.

Notes et post-scriptum