vers 1879

Informations générales
  • TD52.344
  • Notes sur saint Augustin [dans l'ordre alphabétique].
  • Orig.ms. BR6 (cahier à entrées alphabétiques); T.D. 52, pp. 344-346.
Informations détaillées
  • 1 CROIX DE JESUS-CHRIST
    1 DOCTRINE CATHOLIQUE
    1 ECRITURE SAINTE
    1 ETRE HUMAIN
    1 FOI
    1 HERESIE
    1 HISTOIRE DE L'EGLISE
    1 HUMILITE DE JESUS-CHRIST
    1 INTELLIGENCE
    1 MAGES
    1 ORGUEIL
    1 SAGESSE DE DIEU
    1 SCHISME
    1 VIE CONTEMPLATIVE
    1 VIE SPIRITUELLE
    2 CICERON
    2 DONAT
    2 MOISE
    2 PELAGE
    3 AFRIQUE
    3 CONSTANTINOPLE
  • vers 1879
La lettre

Amitié. – Histoire du jeune ami qui lui est enlevé, après avoir reçu le baptême.

Bonheur. – Quomodo beata vita, ubi nec vita? Confess., IV, C. XII.

Signe de Jésus-Christ. – Signum ejus est humilitas ejus. Per stellam eum Magi cognoverunt, et erat hoc signum de Domino datum, coeleste atque praeclarum. Noluit stellam esse in fronte fidelium signum suum, sed crucem suam. Crux non ad potentiae documentum, sed ad exemplum patientiae suscepta est. Ibi vulnera tua curavit, ubi sua diu pertulit. In Joan., tr. III.

Ecriture sainte. – Distinguer les signes des choses et les choses qui sont ces signes. Doctrin. christ., 1-4.

Enseignement. – Is autem (docendi modus) est optimus, quo fit ut qui audit verum audiat, et quod audit intelligat. De Doctr. christ., IV, c. X.

Ecriture Sainte. – Institui animum intendere in Scripturas Sanctas, ut viderem quales essent. Et ecce video rem non compertam superbis, neque nudatam pueris, sed incessu humilem, successu excelsam, et velatam mysteriis, et nondum ego talis ut intrare in eam possem, aut inclinare cervicem ad ejus gressus. Non ego sicut ego loquor, ita sensi, cum attendi ad illam Scripturam, sed visa est mihi indigna quam Tullianae dignitati compararem. Tumor enim meus refugiebat modum ejus, et acies mea non penetrabat interiora ejus. Verumtamen illa erat quae cresceret cum parvulis; sed ego dedignabar esse parvulus, et turgidus factus mihi grandis videbar. St Aug., Confess., III.

Foi. – Si non intellexisti, crede. Intellectus enim merces est fidei. Ergo noli quaerere intelligere ut credas, sed crede ut intelligas, quoniam nisi credideritis, non intelligetis. – In Joan. tract. 30.

Impartialité dans les avis reçus. – Noverat enim ille vir [Moyses] ex quacumque anima verum consilium processisset, non ei, sed illi qui est veritas, incommutabili Deo tribuendum esse. De doctrina christ., Prologus. – Sottise de l’exilé s’arrêtant aux charmes du retour et retardant le moment de la rentrée dans la patrie.

Jouir et se servir. – Res aliae sunt quibus fruendum est, aliae quibus utendum, aliae quae fruuntur et utuntur. Voir tout ce passage, lib. I, n° 3 De Doctr. Christ.

Le monde à la naissance de saint Augustin. – Le pouvoir transporté à Constantinople, les hérésies croissant tous les jours, les manichéens, encore tout puissants, – c’étaient les savants modernes, – les ariens ayant envahi les peuples barbares, le schisme de Donat brisant l’unité en Afrique, Pélage attaquant le monde surnaturel, les païens conservant encore une certaine influence, l’empire s’écroulant et le vieux monde évidemment penchant à une ruine telle que plusieurs croyaient que c’était la fin.

Tel était en raccourci l’état du monde. C’était une de ces époques où le dogme catholique avait besoin d’être fixé, et ce fut pour cela que Dieu suscita saint Augustin.

Le Mal. – Non noveram malum non esse nisi privationem boni usque ad quod omnino non est. Confess., lib. III, cap. VII.

Peine, punition. – Jussisti enim, et sic est, ut poena sua sibi sit omnis inordinatus spiritus. S. Aug. Confess.

Pouvoir divin. – Sicut enim in statibus societatis humanae, major potestas minori ad obediendum praeponitur, ita Deus omnibus. – Confess. III, C. VIII.

Vie contemplative. – L’homme a trois vies: la végétative, la sensible, l’animale ou plutôt la raisonnable. Il résume ainsi en lui la vie des végétaux et des animaux, et a, en plus, la vie des êtres raisonnables. Mais, de plus, il possède la vie surnaturelle. Sa raison a des limites, et pour les dépasser, il lui faut un secours divin: c’est la vie surnaturelle, dirigée par la loi de grâce. Au-dessus encore il faut placer la loi des conseils.

Vérité. – Invocation à la vérité. Confess., lib. III, cap. VI.

Notes et post-scriptum